Wednesday, May 14, 2014

Ramai Pembunuh Kejam disokong Israel! Ikhwan: Jadilah manusia dibunuh, bukan membunuh

: Jadilah manusia dibunuh, bukan membunuh 

Abdul Malik,
24 Jul 2013 
(Puluhan samseng upahan mengejar dan membelasah seorang penyokong Morsi yang mengadakan himpunan di hadapan Kedutaan Amerika di Kaherah semalam) 

  
MESIR: Selain penyokong Mursi di dataran Nahdhah, Giza yang diserang menjelang Subuh semalam, terdapat perarakan penyokong Mursi dalam perjalanan pulang ke dataran Raba'ah, mereka juga diserang oleh pegawai tinggi polis ketika melalui Balai Polis Qism Awwal, Madinah Nasr. 
  
Perarakan ini baru pulang dari perkumpulan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah. Ketika melalui balai polis berkenaan menuju ke dataran Raba'ah, mereka dikejutkan dengan tembakan bertalu-talu dilepaskan oleh pegawai polis yang menyebabkan beberapa orang cedera dan terdapat peserta himpunan yang ditangkap. 

Satu lagi lokasi himpunan utama penyokong Mursi di dataran Nahdhah, Giza turut diserang oleh polis dengan bantuan militia samseng dan kumpulan "Black Block" yang menyebabkan dua orang telah terkorban. Beberapa buah kenderaan milik penyokong Mursi juga turut dibakar. 
(Lelaki dengan pistol di tangan dipercayai perusuh upahan polis Mesir mengheret salah seorang penyokong Morsi) 
  
Meskipun perarakan dan himpunan mereka aman tanpa membawa senjata, tetapi mereka tetap berhadapan provokasi dari pihak keselamatan terutama polis. Apakah tujuan mereka? 

Matlamat mereka hanya satu iaitu bagi memberikan tekanan kepada penyokong Mursi khasnya Ikhwan Muslimin. Mereka mengharapkan tindakan provokasi mereka ini akan menyebabkan Ikhwan melenting dan mengisytiharkan jihad lalu mengangkat senjata. Perangkap ini bagi mengenakan tindakan yang lebih agresif kepada Ikhwan dan ketika itu lebih ramai rakyat yang akan dibunuh. 

Kerana itu, Ikhwan bijak dan tidak mudah diperangkap. Awal-awal lagi mereka memperkenalkan slogan "Jadilah hamba Allah yang dibunuh, bukan hamba Allah yang membunuh."

Popular Posts