Saturday, June 7, 2014

Lagi 5 model turun harga



HARGA 29 model kereta dari 11 jenama di negara ini turun antara 3 dan 17 peratus pada tahun lepas , dan pengguna boleh mengharapkan pengurangan selanjutnya tahun ini.

29 model, yang menjadi 58 varian kesemuanya, menyumbang 344,456 unit, atau menguasai 60 peratus, daripada jumlah 576,657 kereta penumpang yang dijual tahun lepas, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Secara keseluruhan, penurunan harga kereta purata sebanyak 4.97 peratus pada tahun lepas , yang lebih kurang dipadankan sasaran kerajaan sebanyak lima peratus .

Mustapa yakin bahawa satu lagi penurunan harga lima peratus akan dicapai tahun ini.

“Kami yakin bahawa kita boleh memenuhi lima peratus ( penurunan harga ) sasaran tahun ini , menurut garis masa di bawah Dasar Automotif Negara, sehingga 2017 ,” kata beliau sambil menambah yang jumlah keseluruhan industri sasaran 670,000 unit kereta penumpang dan kenderaan perdagangan sebanyak 2014 adalah juga dicapai.

Mustapa berkata demikian selepas melawat New Straits Times Press ( M) operasi editorial akhbar Bhd di Balai Berita , di sini , dengan pegawai-pegawai kanan dari pelbagai agensi di bawah kementeriannya.

Beliau berkata setakat ini tahun ini , lima model baru, termasuk Perodua Alza dan MyVi, dan Proton Exora , telah dilancarkan dengan tag harga yang lebih rendah .

“Bersama-sama dengan model sebelumnya (dari 2013) , model ini telah menawan pasaran sebanyak 56 peratus,” katanya.

Ini adalah bersamaan dengan 120,373 unit daripada jumlah 215,098 kereta penumpang yang dijual dalam tempoh empat bulan pertama.

Perodua MyVi, model paling laris di Malaysia, menyaksikan pengurangan tiga peratus dalam harga tahun lepas , sebelum melonggarkan lagi sebanyak enam peratus tahun ini.

“(MyVi ) harga telah turun sebanyak sembilan peratus keseluruhan , yang merupakan pengurangan yang curam , seperti yang kita telah menjangkakan industri purata lima peratus pengurangan setahun,” kata Mustapa.





Beliau menambah bahawa pembeli kereta boleh mengharapkan harga untuk menjadi lebih berdaya saing untuk model orang-orang yang belum dilancarkan .

Popular Posts